Facebook

https://www.facebook.com/munchenirepter

A Müncheni repülőtér világa

2012. őszétől dolgozom a Müncheni Nemzetközi Repülőtéren. Ebben a blogomban az itteni élményeimet és a munkavállalási lehetőségeket osztom meg minden érdeklődővel.

Friss topikok

Címkék

2+3 (1) 25 (1) 777 (2) 787 (1) 787-9 (1) A-318 (2) A-319 (5) A-320 (9) A-320 Neo (3) A-321 (3) A-330 (1) A-330-300 (1) A-340-600 (2) A-350 (1) A-380 (1) Adana (1) Adira Airways (1) Adria (1) Aegean (1) Aeroflot (2) Aer Lingus (3) AF1 (1) AFS (1) Aide (1) Airbus (23) Air Baltic (6) Air Berlin (5) Air Canada (2) Air China (1) Air Dolomiti (1) Air Force One (1) Air France (11) Air Malta (1) Alitalia (2) álláskeresés (1) All Nippon (1) Alsóörs (2) AMS (1) Amszterdam (7) ANA (1) Antalya (2) Antonov (1) Antwerpen (1) ASL (1) ATI (1) Austrian (2) B-737-300 (1) B-737-600 (2) B-737-700 (8) B-737-800 (7) B-757-300 (3) B-767 (2) B-767-300 (3) B-767-400 (1) B-777-200 (3) B-777-300 (1) BAE-146-200 (1) Bajorország (3) Balaton (1) barátságos (1) Bari (1) BASE Air (1) Bayern München (1) Bécs (1) Benfica (1) Berlin (3) beszélgetés (1) Boeing (26) Boldog Karácsonyt! (1) bolgár (1) British (1) British Airways (1) Brüsszel (1) Budapest (2) Budapest Aircraft Service (1) Bulgarian Air Charter (1) bulky (1) business (1) Cancun (1) Cardiff (3) CDG (2) charter (2) Chicago (1) Condor (13) crew (2) CRJ (1) CRJ-700/900 (1) CRJ-900 (1) Croatia (1) CSeries (2) Csillagok Háborúja (1) csomag (3) csomagok (2) Dash (2) dash (1) DC-9 (2) Domogyedovó (1) Dreamliner (3) Dublin (2) Dunaújváros (1) Düsseldorf (1) EasyJet (1) Egervári Márta (1) egészség (1) Egyiptom (1) ELAL (1) Ellinair (1) elveszett (1) EMB-120 (1) Embraer (6) Emirates (1) ERJ (1) ERJ-190/195 (1) ERJ-195 (1) Etihad (1) Falcon (1) fapados (2) Faro (1) felelősség (1) Ferihegy (4) final approach (1) Finnair (1) Flughafen (2) Flybe (5) Fokker (3) Fokker 100 (1) Fokker 50 (1) Fokker 70 (1) Fokváros (2) fotelpilóta (1) francia (4) Freebird (1) Freising (1) fuel (1) Fuerteventura (2) G-JEAX (1) G7 (1) General Aviation (1) germania (2) Germania (1) Gol (1) Goldtimer (1) görög (1) Gran Canaria (1) GSH (1) HA-FAN (1) Hainan (1) halott (1) Havanna (1) Havas (3) headset (1) Hegedűs Csaba (1) Helsinki (1) Heraklion (1) hideg (1) (2) holland (2) hosszútáv (1) HUM (1) IL-18 (1) Il-96 (1) Iljusin (1) In Memoriam (1) ismerős (1) IST (1) Isztambul (5) IVAO (2) JAL (1) Japan (1) Japan Air Lines (1) jégtelenítés (1) Jersey (1) Johannesburg (1) Jumbo (1) Kanári-sziget (1) kapitány (2) Karib (1) kedves (1) Kelemen Márta (1) kényszerleszállás (1) kerozin (1) kézi (1) kézipoggyász (1) kínai (1) kiszolgálás (1) kitolás (1) KLM (12) KLM Virtual (2) koffer (3) kofferáj (1) kofferek (2) kommunikáció (1) konténer (3) koporsó (1) korán (1) Korean Air. (1) kormánygép (2) Kovács Zsófia (1) Kuala Lumpur (1) Kuba (1) Kuwait Airways (1) légiközlekedés (1) Lettország (2) LGT (1) Li-2 (1) LMC (1) Lodz (1) LOT (1) Lővei Mária (1) Lufthansa (11) Luxair (1) Luxor (1) magyar (5) magyarok (4) Malaysia Airlines (1) Malév (6) Mallorca (1) Manchester (1) McDonnell Douglas (1) MD (1) MD-82 (1) MD-83 (1) MD-87 (1) Medveczky Krisztina (1) megemlékezés (1) Mexico City (1) MH17 (1) Milánó (1) Mobility (1) Mobility Service (1) Montreal (1) Moskovia (1) Moszkva (1) mozgáskorlátozott. (1) MUC (1) Mulag (1) Mün (1) München (42) munka (3) munkavállalás (3) Munkavállalás (1) műszak (1) napkelte (1) német (5) Németország (1) Nordic Regional (1) Obama (1) OH-LWA (1) olasz (1) olimpia (1) OO-VLZ (1) Oranair (1) otthon (1) Óvári Éva (1) Párizs (4) Pegazus Airlines (6) Peking (1) Pezagus (5) pilóta (1) PIN (1) Polet (1) Privileg (1) Punta Cana (2) purser (2) pushback (3) Q400 (2) Qatar (2) rakodás (3) rakodók (1) raktár (1) rámpa (1) rámpás (1) reggel (2) reptér (17) repülés (15) repülőtér (17) Repülőtér (12) Riem (1) Riga (3) Rio (1) Rió (1) Rio de Janeiro (1) Rofan (1) Rossiya (2) Rotterdam (1) rush (1) S7 (1) Saab (1) Salzburg (1) Sanghaj (1) Sao Paulo (1) Satellit (1) SAW (1) Seremetyevó (1) Sevilla (1) Singapore Airlines (1) SkyEurope (1) Skytanking (1) sofőr (2) Southampton (1) SQ (1) Star Alliance (2) Star Wars (1) stewardess (2) Stockholm (1) Sunexpress (4) Swissair (1) Swissport (2) szalag (2) Szaloniki (1) szél (1) széles törzsű (1) személyzet (2) Szöul (2) Szuperjumbó (1) T1 (3) T2 (4) TAM (1) tanker (1) tankolás (1) TAP (1) tél (1) Tel-Aviv (2) Teneriffe (1) Terminal (2) Thai (1) THY (1) Tihany (1) Tihanyi-félsziget (1) Tokió (1) tolórúd (1) török (4) Torontó (1) Tóth Margit (1) towbar (1) towbarless (1) Transavia (11) Triplahetes (2) TU-134 (1) TU-154 (3) Tupoljev (3) turista (1) Turkish Airlines (2) tüske (1) Twingo (1) Tyumeny (1) U.S. Airways (2) Ukraine International (1) Umea (1) Unique-Personal (1) United (1) Utair (2) üzemanyag (1) várakozás (1) Várna (1) Vatsim (2) Velence (1) videó (1) virtuális repülés (1) VLM (1) vontatás (1) vontató (1) Wales (1) WCHC (1) WCHR (1) WCHS (1) Yamal (1) Címkefelhő

HUM

2016.02.26. 17:19 mucmunkas

Elhunytak szállítása a repülőgépeken

Sokáig gondolkodtam, hogy megírjam-e ezt a posztot, sőt egyszer már hozzá is fogtam, de valami elmondhatatlan oknál fogva visszakoztam. Most mégis közreadom a reptéri munka egyik sajnálatos velejáróját, ami nem olyan kellemes dolog, mint a repülés.

HUM -human remains

Ezt a három betűt nagyon nem szeretjük is reptéren, mert amikor a "cargo manifest" nevű dokumentumban szerepel a szállítandó teheráruk között ez a rövidítés, akkor tudjuk, hogy koporsó is lesz az induló gép raktérben. A HUM egyébkén a "human remains - emberi maradványok" rövidítése. Az elhunytak szállítása a IATA előírásainak megfelelően történik. Minden egyes esetben a NOTOC nevű dokumentumban tájékoztatjuk a pilótát arról, hogy hány halott lesz a gép rakterében. A NOTOC két példányát a vezető rakodó vagy a rampás és a kapitány látja el kézjegyével. E dokumentum egyik példánya marad a pilótáknál, a másik pedig nálunk. Ezzel tudjuk igazolni, hogy a pilótáknak van tudomása az elhunytról.

Rakodás szempontjából két fajta gép van az utasszállók között: ömlesztett és konténeres (lose-kontainer, bulky-container). A bulky gépek rakodása nehezebb: A csomagszállító kocsi a gép raktere elé állított futószalag mellé áll, egy-két ember felteszi a csomagokat a futószalagra, majd a gépben térdelő rakodók a raktérben egymásra rakják azokat. A konténeres gépeknél a csomagokkal megrakott konténereket emelőgépek segítségével helyezik be a repülőgépek "gyomrába". A mikor HUM is van a feladott áru között, a bulky gépen a padlóhoz kell rögzíteni úgy, hogy a koporsó fejjel előre álljon. Ha több koporsó van, akkor a rakodási terv alapján egymás mögé kell elhelyezni és rögzíteni. Konténeres gépeknél a koporsók szállítása konténerekben vagy palettákon történik. A konténeres szállítás előnye, hogy az utasok nem látják a koporsót a berakodás során.

Mivel Németországban nagyszámú török kisebbség él, ennek megfelelően a Törökországba tartó járatok gyakran szállítanak elhunytakat is. A légitársaságnak ez jó üzlet, mert kétezernél is több euróért visz el egy holttestet a bajor fővárosból Isztambulba. Amikor rampásként először láttam szembesültem azzal, hogy egy konténerben koporsó is van szinte sokkolt a dolog, de később ezt megszoktam. Volt néhány olyan eset is, ami megrázó volt: Egyszer egy koporsón rajta volt az elhunyt fényképe. Egy másik alkalommal a koporsó méretéből láttam, hogy gyermek volt benne. Olyan alkalom is akadt, amikor egy gépen hét HUM-ot is szállítottak. A legszörnyűbb élményem pedig az volt, amikor az elhunyt és közvetlen hozzátartozója egy gépen utazott.

Az elhunytak szállításának érdekessége, hogy pl. a török légitársaságnál szinte mindig a business class alatti raktérben szállítják a koporsókat. A légiközlekedési szaknyelv a raktérben szállított árut deadload-nak halottárunak hívja. Kicsit morbid, de az elhunytak esetében ez duplán igaz.

Egy reptéri magyar barátom korábban orosz légitársaságokat is kezelt, s ott esett meg egyszer, hogy egy rampás tanuló ráült egy palettára a pilóták jelenlétében. A derék repülőgép-vezetők persze tudták, hogy mire ült a kollegina, de nem szóltak neki, csak enyhe utalásokat tettek arra vonatkozólag, hogy esetleg rossz helyen tartózkodik. Idővel persze rájött és nagyon megszeppent...

11 komment

Címkék: török halott koporsó HUM

A bejegyzés trackback címe:

https://muc-repter.blog.hu/api/trackback/id/tr38421680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsozef 2016.02.27. 15:52:53

Erről eszembe jutott egy dokumentumfilm,
-egyébként ingyen,legálisan nézhető is:

www.docuart.hu/dokumentum-film/a-884-es-jarat/index.php

2016.02.27. 17:03:38

Olyan is van, mikor szivárog a hullanedv a HUM-ból...

lutria 2016.02.27. 17:25:56

A Magyar Posta meg vállalja urnás hamvak szállítását csomagküldeményként,nem egyszer vittem templomokba ilyet,-persze tanfolyam vagy bármiféle eligazítás nincs a teendőkről-kicsit furcsa a szokásos szöveggel bemenni templomba-Jó napot,hoztam egy csomagot(küldeményt)?Itt írja alá,viszlát...

András Kató 2016.02.27. 18:37:27

Én az amszterdami Schiphol repülőtéren dolgozok, egy légifuvarozási cégnél mint rakodó. Nálunk is volt koporsó - lefóliáztuk és konténerben szállítottuk. Először én is csak néztem...

NévteleN 2016.02.27. 19:21:56

@lutria: Nem újdonság, már a hatvanas években, amikor még csak Debrecenben volt krematórium, ún.: H csomagban küldték a hamvakat. Igaz, a címzettek csak temetkezési "vállalatok" lehettek. Nem eggyel "foglalkoztam", amíg -elég sokáig- a cég(Posta) dolgozója voltam...

2016.02.27. 20:10:45

És akkor mi van? Én meg 12 évesen már sírt ástam, ravataloztam a sírásóval együtt. Nincs ebben szerintem semmi. Ezt is meg kell csinálni. És hazaszállítani is haza kell, ha valakinek ez a kérése. Érthető, ha valaki a hazájában akar végső nyugalmat. Egyáltalán nem morbid és visszataszító, hiszen semmit sem látsz, max koporsót. Sokkal szarabb lenne, ha azt mondanák, exhumáld ki azt a nénit, akit három éve temettek. Vagy 13. Nem egyszer beszakadtam az alattam lévő, előző koporsóba. Az egyháztól bérled a helyet, alapesetben 25 évre. Soknak tűnik, de hidd el, nem az. :D. És ha nem hosszabbítod meg, simán rátemetnek. És akkor már hiába akarsz lemenni "egynyolcvanra", ha másfél méternél beszakadsz az előzőbe. A hamvasztás a legjobb dolog, én ebben biztos vagyok a részemről.

mucmunkas 2016.02.27. 20:53:58

@boxorka: Szerencsére ilyet még nem láttam itt. Nyáron egyébként figyelnek rá, hogy ne hozzák ki túl korán a géphez. Általában harminc perccel az indulás előtt rakják be a gépek rakterébe.

Taplopó 2016.02.27. 21:45:01

Még mindig jobb ha egy becsomagolt hulla van a raktérben, akinek még jót is tesz a hűtés, mint ha egy illegális bevándorló bújik el oda, aztán holtan mászik ki a végén

átlátó 2016.02.28. 01:50:39

Jó kis írás. Tényleg nagyon érdekes. Szeretek érdekes témákról olvasgatni.

Mikrobi 2016.02.28. 08:38:39

Mitől vagy úgy kibukva, hogy holttestet is szállítanak? Szerinted attól, hogy nem gondolsz a témára, még nem fogsz meghalni? Nézz szembe a halállal és kezeld a helyén, akkor nem leszel neurotikus tőle!

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2016.02.28. 09:34:57

A deadloadot én "holtteher"-ként ismerem magyarul, azzal is kijön morbidra :(
Múltkor néztem a terminálablakból, hogy rakodják be a gépbe a raklapos, lefóliázott cargót. Ki tudja, mi volt közte. (A görgőn elég simán becsúszott.)
Tényleg, mi a max. külső mérete egy elszállítható dolognak személyszállítón? Mondjuk B767 vagy A320-pn, hogy ne extrémet mondjunk.
süti beállítások módosítása