Pushback
Amióta itt a reptéren dolgozok, irigykedve néztem a repülőgépeket toló-vontató járművek vezetőit. Gyakran több száz tonna tömegű gépeket mozgatnak meg, s láthatóan élvezettel végzik felelősségteljes munkájukat. Egy pushback sofőrnek –itt „fahrernek”- a gép kezelésén kívül ismerni kell az angol és német fóniát, s a reptér valamennyi állóhelyét és gurulóútját.
A repülőgépek kitolása vagy vontatása két módon történhet: rudas vontatóval (towbar) vagy rúd nélkülivel (towbarless). Előbbinél a toló járművet egy rúd köti össze a repülőgéppel, utóbbinál pedig a speciális jármű felemeli a gép orrfutóját s úgy tolja ki a gépet. Rúd nélküli járműnél arra is van példa, hogy a gép főfutóját emeli fel, de ez a módszer a kevésbé elterjedt.
Thai Jumbó vontatása rúd nélküli vontatóval. A Thai Airways gépe reggelenként érkezik Bankokból, s kora délután indul vissza oda. A gép utasai a kettes terminált használják, de gép előkészítése a cargó részlegnél lévő állóhelyen történik.
Lufthansa A-340-600 vontatása towbarless vontatóval
Viszonylag ritka pushback jármű Brüsszelben: a főfutót emeli fel.
Air France A-319 pushback tolórúddal.
Kuwait Airways A-340-300 tolórúdra csatlakoztatva
A gépek kitolását végezheti a pushback sofőr egyedül is vagy pedig a rampás segítségével. A dolog attól függ, hogy a légitársaságnak melyik eljárásra van szüksége és fizetési hajlandósága. A holland KLM gépeit például mindig egyedül tolja ki a pushback sofőr, kivéve akkor, ha Fokker 70-es gép teljesíti a járatot, mert olyankor a rampás közreműködésével történik a gép gurulóútra történő kitolása.Fokker 70-esen a piros gombot kell átállítani.
Embraer 190. A barna kis fedél alatt van a kormányzást kiiktató gomb.
A pushback-et látva sokszor gondolkodtam el azon, hogy vajon mit beszélhet egymással headseten a pilóta és a rampás/pushback sofőr. Amikor a Havashoz kerültem és elkezdetm rampázni, akkor adódott olyan helyzet, hogy egyszerűen meg kellett tanulnom az egész eljárást szabályokkal és kommunikációval együtt, mert a Air France gépeit mindig a rampás közreműködésével tolják ki. Egy nagy tudású, remek magyar kollégám tanította meg nekem az érkező és az induló headset kommunikációt. A legtöbb légitársaságnál csak induláskor van szükség a headsetre, de pl. az Air Francenál és a Condornál érkezéskor is.
A gép megállása (on block), az összeütközésgátló lámpák (ACL) kikapcsolása és a féktuskók rakodók általi futóművek elé és után való berakását követően az alábbi beszélgetés zajlik headseten a rampás és a pilóták között:
Rampás: - Köszöntöm Önöket Münchenben, féktuskók rögzítve, kérem, engedje ki a parkolófékeket!
Pilóta: - Parkolófékek kiengedve.
Rampás: - Repülőgép stabilizálódott (A féktuskókra támaszkodva nyugalomban van.), készen állunk az utashíd csatlakoztatására és a raktérajtók kinyitására.
Pilóta: - Kezdhetik a munkát.
A pilóták az utolsó mondat után szokták közölni fontos kérést, vagy információt, ha van. Például kérnek-e üzemanyagot vagy sem, esetleg technikust, mert van valami technika hibája a gépnek, vagy éppen kivegyük-e a személyzet csomagját vagy se. Utóbbi a személyzetcserés járatoknál fontos.
A beszélgetés végeztével a rampás jelzést ad a munkák elkezéséhez, majd körbejárja a gépet. A gép körbejárásának (walkaround) nagy jelentősége van. Ilyenkor derülhet fény a repülés vagy leszállás közben szerzett sérülésekre, vagy éppen az induló repülőtéren rosszul becsukott ajtókra, panelekre. (Eddigi munkám során öt körbejárásnak lett kerékcsere az eredménye.) Minden apró eltérést azonnal kell jelenteni a pilótának, aki szemrevételezi a gép adott hibáját és megteszi a további intézkedéseket.
Beszélgetés a pushback eljárás során.
A pushback nagyon fontos és nagy felelősséggel járó tevékenység. Figyelmet és koncentrációt igényel. Ahogy kiváló kollégám mondta, ilyenkor mi vagyunk pilóta hátsó szeme, vagy visszapillantó tükre. Amikor a gép földi kiszolgálása befejeződött, az utasok és a személyzet a fedélzeten, csomagok a raktérben, üzemanyag pedig az üzemanyagtartályban van, a gép ajtaját becsukták, az utashidat/lépcsőket is eltolták a géptől, s jó esetben a pushback is már megérkezett, akkor a rampás még egyszer körbejárja a gépet. E körbejárás során ellenőrzi, hogy minden ajtó és panel be legyen zárva. A körbejárást követően berakja az un. safety vagy bypass PIN-t a megfelelő helyre, vagy –Fokkerken és Embraereken- átállítja orrfutó kormányzását kiiktató kapcsolót. (A PIN azért fontos, mert a gép vontatásakor és tolásakor az orrfutó szabadon tud jobbra-balra fordulni, s nem a pilótának kell kormányoznia a gépet).
Airbus PIN behelyezett állapotban
Ezek után kezdődik az alábbi beszélgetés rampás és pilóták között:
Rampás: - Indulás előtti ellenőrzés befejezve, minden ajtó és panel zárva, PIN behelyezve (kormányzó gomb bekapcsolt állásban) kérem, húzza be a parkolófékeket!
Pilóta: - Parkolófékek behúzva, gépet felemelhetik/ tolórudat csatlakoztathatják.
Rampás ekkor kézjellel mutatja a rakodóknak, hogy eltávolíthatják a féktuskókat. A pushback sofőrnek pedig szintén kézjellel, hogy a parkolófékek behúzott állapotban vannak.
A pilóta általában ilyenkor kapcsolja be az összeütközésgátló villogókat.
A pushback felemeli a gép orrfutóját vagy a rampással együtműködve rácsatlakoztatja a tolórudat az orrfutóra, majd ezt követően kézzel jelzi a rampásnak, hogy készen áll a kitolás megkezdésére.
A beszélgetés így folytatódik:
Rampás: - Repülőgép felemelve/tolórúd csatlakoztatva, készen állunk a kitolás megkezdésére.
Pilóta(miután megkapta a toronytól a kitolási engedélyt): - Parkolófékek kiengedve, kitolást megkezdheti a kék-/közép-/narancsszínű vonalra, a gép orra északra/délre álljon meg.
Rampás ezt –a sofőrnek hallhatóan is- visszamondja a pilótának, s kézzel mutatja a sofőrnek, hogy a parkolófékeket a pilóta kiengedte.
Ekkor kezdődik a pushback. A rampás a headseten kapcsolatban van a pilótákkal, s a tolójármű mellett kikíséri a gépet a gurulóútra.
A gép megmozdulása után:
Rampás: - Hajtóművek indíthatók.
Pilóta: - Először a kettes, majd az egyes hajtóművet indítjuk. Kettes hajtómű indul.
Rampás nyugtázza. A hajtóművek indítása eltérő is lehet. Air Francenál gyakori, hogy a teljes gurulást egy hajtóművel végzik, s a másodikat csak a gurulás végén indítják be.
A puschback végén a gép a megfelelő pozícióba kerül, a sofőr megáll, amit a rampásnak kézzel jelez. Ekkor rampás ekkor a következőket mondja:
Rampás: - Pushback eljárás befejezve, kérem húzza be a parkolófékeket!
Pilóta: - Parkolófékek behúzva, a repülőgépet leengedheti/tolórudat lecsatlakoztathatja.
Sofőr a gépet leengedi/tolórudat lecsatlakoztatja majd pár méterre elmegy a géptől, a rampás pedig kihúzza a PIN-t vagy visszaállítja az orrfutó kormányzását kiiktató kapcsolót.
Már majdnem vége, de még van egy rövid és fontos beszélgetés.
Rampás: -PIN kihúzva, a repülőgép szabad.
Pilóta: - Pushback eljárás és hajtóműindítás befejezve, headsetet csatlakoztassa le és várom kézjelét a gép jobb/bal oldalán.
Rampás kihúzza a headsetet és bezárja azt a kis ajtót, ahol van a kezelő panelje, majd a átmegy a gép jobb/bal oldalára a szárnytávolságon túl és a kezében levő PIN jelzőszalagját lengetve jelzi a pilótának, hogy a PIN-t kihúzta. A pilóta visszajelzi, hogy látta, majd megkezdi a gurulást a futópálya felé.
A gyakorlatban ez az eljárás sokkal gyorsabb, mint így leírva.
Szerencsésnek mondhatom magamat, mert a munkám/hobbim során naponta több alkalommal is van szerencsém pushback eljárásokhoz. Air France Airbus szinte minden műszakban jut nekem, s előfordul Embreaer 190 (FlyBee), Boeing 737 Classic (Air Baltic), B-757-300, B-767-300 (Condor), Fokker 70 (KLM Cityhopper) és Dash8 Q-400 (FlyBee) is. Egyszer a Benfica csapatát szállító Triplahetes géppel is dolgozhattam, ami fantasztikus élmény volt. Egy–egy gép kitolásának egészen különleges, semmihez sem hasonlítható hangulata van, legyen az bármilyen időben is. Amikor a gép mellett sétálva elindulnak a több ezer lőerős hajtóművek, vagy amikor naplementében megyek ki a fényárban úszó gurulóútra, olyankor látom a reptéri munka szebbik oldalát. Emberi oldalát tekintve pedig a földi kiszolgálók közül mi vagyunk azok, akikkel utolsóként beszél közvetlenül a gép személyzete, s mi kapunk egy-egy jó szót köszönetet, mielőtt kigyulladnak a taxifények.
Esőben...
...és hóban is ki kell tolni a gépeket.
Pushback innen-onnan:
Szöul Vlagyivosztok Avia Tu-204
Brüsszel Malév B-737-600
Basel Augsburg Airways Dash-8 Q400
Narita JAL B-777-200ER
München Finnair A-350-900XWB
Sao Paulo TAM Fokker 100
Ferihegy Malév B-737-600
Ferihegy Austrian Dash-8-300
Palma de Mallorca
Pushback párban