Facebook

https://www.facebook.com/munchenirepter

A Müncheni repülőtér világa

2012. őszétől dolgozom a Müncheni Nemzetközi Repülőtéren. Ebben a blogomban az itteni élményeimet és a munkavállalási lehetőségeket osztom meg minden érdeklődővel.

Friss topikok

Címkék

2+3 (1) 25 (1) 777 (2) 787 (1) 787-9 (1) A-318 (2) A-319 (5) A-320 (9) A-320 Neo (3) A-321 (3) A-330 (1) A-330-300 (1) A-340-600 (2) A-350 (1) A-380 (1) Adana (1) Adira Airways (1) Adria (1) Aegean (1) Aeroflot (2) Aer Lingus (3) AF1 (1) AFS (1) Aide (1) Airbus (23) Air Baltic (6) Air Berlin (5) Air Canada (2) Air China (1) Air Dolomiti (1) Air Force One (1) Air France (11) Air Malta (1) Alitalia (2) álláskeresés (1) All Nippon (1) Alsóörs (2) AMS (1) Amszterdam (7) ANA (1) Antalya (2) Antonov (1) Antwerpen (1) ASL (1) ATI (1) Austrian (2) B-737-300 (1) B-737-600 (2) B-737-700 (8) B-737-800 (7) B-757-300 (3) B-767 (2) B-767-300 (3) B-767-400 (1) B-777-200 (3) B-777-300 (1) BAE-146-200 (1) Bajorország (3) Balaton (1) barátságos (1) Bari (1) BASE Air (1) Bayern München (1) Bécs (1) Benfica (1) Berlin (3) beszélgetés (1) Boeing (26) Boldog Karácsonyt! (1) bolgár (1) British (1) British Airways (1) Brüsszel (1) Budapest (2) Budapest Aircraft Service (1) Bulgarian Air Charter (1) bulky (1) business (1) Cancun (1) Cardiff (3) CDG (2) charter (2) Chicago (1) Condor (13) crew (2) CRJ (1) CRJ-700/900 (1) CRJ-900 (1) Croatia (1) CSeries (2) Csillagok Háborúja (1) csomag (3) csomagok (2) Dash (2) dash (1) DC-9 (2) Domogyedovó (1) Dreamliner (3) Dublin (2) Dunaújváros (1) Düsseldorf (1) EasyJet (1) Egervári Márta (1) egészség (1) Egyiptom (1) ELAL (1) Ellinair (1) elveszett (1) EMB-120 (1) Embraer (6) Emirates (1) ERJ (1) ERJ-190/195 (1) ERJ-195 (1) Etihad (1) Falcon (1) fapados (2) Faro (1) felelősség (1) Ferihegy (4) final approach (1) Finnair (1) Flughafen (2) Flybe (5) Fokker (3) Fokker 100 (1) Fokker 50 (1) Fokker 70 (1) Fokváros (2) fotelpilóta (1) francia (4) Freebird (1) Freising (1) fuel (1) Fuerteventura (2) G-JEAX (1) G7 (1) General Aviation (1) germania (2) Germania (1) Gol (1) Goldtimer (1) görög (1) Gran Canaria (1) GSH (1) HA-FAN (1) Hainan (1) halott (1) Havanna (1) Havas (3) headset (1) Hegedűs Csaba (1) Helsinki (1) Heraklion (1) hideg (1) (2) holland (2) hosszútáv (1) HUM (1) IL-18 (1) Il-96 (1) Iljusin (1) In Memoriam (1) ismerős (1) IST (1) Isztambul (5) IVAO (2) JAL (1) Japan (1) Japan Air Lines (1) jégtelenítés (1) Jersey (1) Johannesburg (1) Jumbo (1) Kanári-sziget (1) kapitány (2) Karib (1) kedves (1) Kelemen Márta (1) kényszerleszállás (1) kerozin (1) kézi (1) kézipoggyász (1) kínai (1) kiszolgálás (1) kitolás (1) KLM (12) KLM Virtual (2) koffer (3) kofferáj (1) kofferek (2) kommunikáció (1) konténer (3) koporsó (1) korán (1) Korean Air. (1) kormánygép (2) Kovács Zsófia (1) Kuala Lumpur (1) Kuba (1) Kuwait Airways (1) légiközlekedés (1) Lettország (2) LGT (1) Li-2 (1) LMC (1) Lodz (1) LOT (1) Lővei Mária (1) Lufthansa (11) Luxair (1) Luxor (1) magyar (5) magyarok (4) Malaysia Airlines (1) Malév (6) Mallorca (1) Manchester (1) McDonnell Douglas (1) MD (1) MD-82 (1) MD-83 (1) MD-87 (1) Medveczky Krisztina (1) megemlékezés (1) Mexico City (1) MH17 (1) Milánó (1) Mobility (1) Mobility Service (1) Montreal (1) Moskovia (1) Moszkva (1) mozgáskorlátozott. (1) MUC (1) Mulag (1) Mün (1) München (42) munka (3) Munkavállalás (1) munkavállalás (3) műszak (1) napkelte (1) német (5) Németország (1) Nordic Regional (1) Obama (1) OH-LWA (1) olasz (1) olimpia (1) OO-VLZ (1) Oranair (1) otthon (1) Óvári Éva (1) Párizs (4) Pegazus Airlines (6) Peking (1) Pezagus (5) pilóta (1) PIN (1) Polet (1) Privileg (1) Punta Cana (2) purser (2) pushback (3) Q400 (2) Qatar (2) rakodás (3) rakodók (1) raktár (1) rámpa (1) rámpás (1) reggel (2) reptér (17) repülés (15) Repülőtér (12) repülőtér (17) Riem (1) Riga (3) Rio (1) Rió (1) Rio de Janeiro (1) Rofan (1) Rossiya (2) Rotterdam (1) rush (1) S7 (1) Saab (1) Salzburg (1) Sanghaj (1) Sao Paulo (1) Satellit (1) SAW (1) Seremetyevó (1) Sevilla (1) Singapore Airlines (1) SkyEurope (1) Skytanking (1) sofőr (2) Southampton (1) SQ (1) Star Alliance (2) Star Wars (1) stewardess (2) Stockholm (1) Sunexpress (4) Swissair (1) Swissport (2) szalag (2) Szaloniki (1) szél (1) széles törzsű (1) személyzet (2) Szöul (2) Szuperjumbó (1) T1 (3) T2 (4) TAM (1) tanker (1) tankolás (1) TAP (1) tél (1) Tel-Aviv (2) Teneriffe (1) Terminal (2) Thai (1) THY (1) Tihany (1) Tihanyi-félsziget (1) Tokió (1) tolórúd (1) török (4) Torontó (1) Tóth Margit (1) towbar (1) towbarless (1) Transavia (11) Triplahetes (2) TU-134 (1) TU-154 (3) Tupoljev (3) turista (1) Turkish Airlines (2) tüske (1) Twingo (1) Tyumeny (1) U.S. Airways (2) Ukraine International (1) Umea (1) Unique-Personal (1) United (1) Utair (2) üzemanyag (1) várakozás (1) Várna (1) Vatsim (2) Velence (1) videó (1) virtuális repülés (1) VLM (1) vontatás (1) vontató (1) Wales (1) WCHC (1) WCHR (1) WCHS (1) Yamal (1) Címkefelhő

A reptéri munka egyik legszebb része, a pushback

2016.12.14. 17:15 mucmunkas

Pushback

Amióta itt a reptéren dolgozok, irigykedve néztem a repülőgépeket toló-vontató járművek vezetőit. Gyakran több száz tonna tömegű gépeket mozgatnak meg, s láthatóan élvezettel végzik felelősségteljes munkájukat. Egy pushback sofőrnek –itt „fahrernek”- a gép kezelésén kívül ismerni kell az angol és német fóniát, s a reptér valamennyi állóhelyét és gurulóútját.

A repülőgépek kitolása vagy vontatása két módon történhet: rudas vontatóval (towbar) vagy rúd nélkülivel (towbarless). Előbbinél a toló járművet egy rúd köti össze a repülőgéppel, utóbbinál pedig a speciális jármű felemeli a gép orrfutóját s úgy tolja ki a gépet. Rúd nélküli járműnél arra is van példa, hogy a gép főfutóját emeli fel, de ez a módszer a kevésbé elterjedt.

dscf0299.JPGThai Jumbó vontatása rúd nélküli vontatóval. A Thai Airways gépe reggelenként érkezik Bankokból, s kora délután indul vissza oda. A gép utasai a kettes terminált használják, de gép előkészítése a cargó részlegnél lévő állóhelyen történik.

dscf0582.JPGLufthansa A-340-600 vontatása towbarless vontatóval

dscf2425.JPG

 dscf2426.JPGViszonylag ritka pushback jármű Brüsszelben: a főfutót emeli fel.

dscf0994.JPGAir France A-319 pushback tolórúddal.

dscf3300.JPGKuwait Airways A-340-300 tolórúdra csatlakoztatva

A gépek kitolását végezheti a pushback sofőr egyedül is vagy pedig a rampás segítségével. A dolog attól függ, hogy a légitársaságnak melyik eljárásra van szüksége és fizetési hajlandósága.  A holland KLM gépeit például mindig egyedül tolja ki a pushback sofőr, kivéve akkor, ha Fokker 70-es gép teljesíti a járatot, mert olyankor a rampás közreműködésével történik a gép gurulóútra történő kitolása.

dscf1893.JPGFokker 70-esen a piros gombot kell átállítani.

dscf1895.JPGEmbraer 190. A barna kis fedél alatt van a kormányzást kiiktató gomb.

A pushback-et látva sokszor gondolkodtam el azon, hogy vajon mit beszélhet egymással headseten a pilóta és a rampás/pushback sofőr. Amikor a Havashoz kerültem és elkezdetm rampázni, akkor adódott olyan helyzet, hogy egyszerűen meg kellett tanulnom az egész eljárást szabályokkal és kommunikációval együtt, mert a Air France gépeit mindig a rampás közreműködésével tolják ki. Egy nagy tudású, remek magyar kollégám tanította meg nekem az érkező és az induló headset kommunikációt. A legtöbb légitársaságnál csak induláskor van szükség a headsetre, de pl. az Air Francenál és a Condornál érkezéskor is.

A gép megállása (on block), az összeütközésgátló lámpák (ACL) kikapcsolása és a féktuskók rakodók általi futóművek elé és után való berakását követően az alábbi beszélgetés zajlik headseten a rampás és a pilóták között:

Rampás: - Köszöntöm Önöket Münchenben, féktuskók rögzítve, kérem, engedje ki a parkolófékeket!

Pilóta: - Parkolófékek kiengedve.

Rampás: - Repülőgép stabilizálódott (A féktuskókra támaszkodva nyugalomban van.), készen állunk az utashíd csatlakoztatására és a raktérajtók kinyitására.

Pilóta: - Kezdhetik a munkát.

A pilóták az utolsó mondat után szokták közölni fontos kérést, vagy információt, ha van. Például kérnek-e üzemanyagot vagy sem, esetleg technikust, mert van valami technika hibája a gépnek, vagy éppen kivegyük-e a személyzet csomagját vagy se. Utóbbi a személyzetcserés járatoknál fontos.
A beszélgetés végeztével a rampás jelzést ad a munkák elkezéséhez, majd körbejárja a gépet. A gép körbejárásának (walkaround) nagy jelentősége van.  Ilyenkor derülhet fény a repülés vagy leszállás közben szerzett sérülésekre, vagy éppen az induló repülőtéren rosszul becsukott ajtókra, panelekre. (Eddigi munkám során öt körbejárásnak lett kerékcsere az eredménye.) Minden apró eltérést azonnal kell jelenteni a pilótának, aki szemrevételezi a gép adott hibáját és megteszi a további intézkedéseket.

Beszélgetés a pushback eljárás során.

 A pushback nagyon fontos és nagy felelősséggel járó tevékenység. Figyelmet és koncentrációt igényel. Ahogy kiváló kollégám mondta, ilyenkor mi vagyunk pilóta hátsó szeme, vagy visszapillantó tükre. Amikor a gép földi kiszolgálása befejeződött, az utasok és a személyzet a fedélzeten, csomagok a raktérben, üzemanyag pedig az üzemanyagtartályban van, a gép ajtaját becsukták, az utashidat/lépcsőket is eltolták a géptől, s jó esetben a pushback is már megérkezett, akkor a rampás még egyszer körbejárja a gépet. E körbejárás során ellenőrzi, hogy minden ajtó és panel be legyen zárva. A körbejárást követően berakja az un. safety vagy bypass PIN-t a megfelelő helyre, vagy –Fokkerken és Embraereken- átállítja orrfutó kormányzását kiiktató kapcsolót. (A PIN azért fontos, mert a gép vontatásakor és tolásakor az orrfutó szabadon tud jobbra-balra fordulni, s nem a pilótának kell kormányoznia a gépet).

dscf1215.JPGAirbus PIN behelyezett állapotban

Ezek után kezdődik az alábbi beszélgetés rampás és pilóták között:

Rampás: - Indulás előtti ellenőrzés befejezve, minden ajtó és panel zárva, PIN behelyezve (kormányzó gomb bekapcsolt állásban) kérem, húzza be a parkolófékeket!

Pilóta: - Parkolófékek behúzva, gépet felemelhetik/ tolórudat csatlakoztathatják.

Rampás ekkor kézjellel mutatja a rakodóknak, hogy eltávolíthatják a féktuskókat. A pushback sofőrnek pedig szintén kézjellel, hogy a parkolófékek behúzott állapotban vannak.

A pilóta általában ilyenkor kapcsolja be az összeütközésgátló villogókat.

A pushback felemeli a gép orrfutóját vagy a rampással együtműködve rácsatlakoztatja a tolórudat az orrfutóra, majd ezt követően kézzel jelzi a rampásnak, hogy készen áll a kitolás megkezdésére.

A beszélgetés így folytatódik:

Rampás: - Repülőgép felemelve/tolórúd csatlakoztatva, készen állunk a kitolás megkezdésére.

Pilóta(miután megkapta a toronytól a kitolási engedélyt): - Parkolófékek kiengedve, kitolást megkezdheti a kék-/közép-/narancsszínű vonalra, a gép orra északra/délre álljon meg.

Rampás ezt –a sofőrnek hallhatóan is- visszamondja a pilótának, s kézzel mutatja a sofőrnek, hogy a parkolófékeket a pilóta kiengedte.

Ekkor kezdődik a pushback. A rampás a headseten kapcsolatban van a pilótákkal, s a tolójármű mellett kikíséri a gépet a gurulóútra.

A gép megmozdulása után:

Rampás: - Hajtóművek indíthatók.

Pilóta: - Először a kettes, majd az egyes hajtóművet indítjuk. Kettes hajtómű indul.

Rampás nyugtázza. A hajtóművek indítása eltérő is lehet. Air Francenál gyakori, hogy a teljes gurulást egy hajtóművel végzik, s a másodikat csak a gurulás végén indítják be.

A puschback végén a gép a megfelelő pozícióba kerül, a sofőr megáll, amit a rampásnak kézzel jelez. Ekkor rampás ekkor a következőket mondja:

Rampás: - Pushback eljárás befejezve, kérem húzza be a parkolófékeket!

Pilóta: - Parkolófékek behúzva, a repülőgépet leengedheti/tolórudat lecsatlakoztathatja.

Sofőr a gépet leengedi/tolórudat lecsatlakoztatja majd pár méterre elmegy a géptől, a rampás pedig kihúzza a PIN-t vagy visszaállítja az orrfutó kormányzását kiiktató kapcsolót.

Már majdnem vége, de még van egy rövid és fontos beszélgetés.

Rampás: -PIN kihúzva, a repülőgép szabad.

Pilóta: - Pushback eljárás és hajtóműindítás befejezve, headsetet csatlakoztassa le és várom kézjelét a gép jobb/bal oldalán.

Rampás kihúzza a headsetet és bezárja azt a kis ajtót, ahol van a kezelő panelje, majd a átmegy a gép jobb/bal oldalára a szárnytávolságon túl és a kezében levő PIN jelzőszalagját lengetve jelzi a pilótának, hogy a PIN-t kihúzta. A pilóta visszajelzi, hogy látta, majd megkezdi a gurulást a futópálya felé.

A gyakorlatban ez az eljárás sokkal gyorsabb, mint így leírva.  

Szerencsésnek mondhatom magamat, mert a munkám/hobbim során naponta több alkalommal is van szerencsém pushback eljárásokhoz. Air France Airbus szinte minden műszakban jut nekem, s előfordul Embreaer 190 (FlyBee), Boeing 737 Classic (Air Baltic), B-757-300, B-767-300 (Condor), Fokker 70 (KLM Cityhopper) és Dash8 Q-400 (FlyBee) is. Egyszer a Benfica csapatát szállító Triplahetes géppel is dolgozhattam, ami fantasztikus élmény volt. Egy–egy gép kitolásának egészen különleges, semmihez sem hasonlítható hangulata van, legyen az bármilyen időben is. Amikor a gép mellett sétálva elindulnak a több ezer lőerős hajtóművek, vagy amikor naplementében megyek ki a fényárban úszó gurulóútra, olyankor látom a reptéri munka szebbik oldalát. Emberi oldalát tekintve pedig a földi kiszolgálók közül mi vagyunk azok, akikkel utolsóként beszél közvetlenül a gép személyzete, s mi kapunk egy-egy jó szót köszönetet, mielőtt kigyulladnak a taxifények.

dscf9137.JPG

Esőben...

dscf9744.JPG

...és hóban is ki kell tolni a gépeket.

Pushback innen-onnan:

dscf4494_1.JPG  Szöul Vlagyivosztok Avia Tu-204

dscf2451.JPG Brüsszel Malév B-737-600

dscf0999.JPGBasel Augsburg Airways Dash-8 Q400

dscf4277.JPGNarita JAL B-777-200ER

dscf7212_1.JPGMünchen Finnair A-350-900XWB

dscf2395.JPGSao Paulo TAM Fokker 100

dscf0360.JPGFerihegy Malév B-737-600

dscf0621.JPGFerihegy Austrian Dash-8-300

dscf8727.JPGPalma de Mallorca

dscf0777.JPG

Pushback párban

1 komment

Címkék: kommunikáció repülés beszélgetés felelősség reptér tüske kitolás sofőr pilóta headset vontatás vontató Ferihegy Malév München Brüsszel towbar Tokió Szöul Repülőtér Airbus Embraer Boeing KLM Lufthansa PIN Air France Dash Fokker Condor A-319 A-340-600 Thai Air Baltic pushback towbarless tolórúd B-737-600 Fokker 100 Kuwait Airways

A bejegyzés trackback címe:

https://muc-repter.blog.hu/api/trackback/id/tr7111680677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2016.12.27. 15:05:11

valóban szép mozzanat, amikor a GH elviszi megsétáltatni a gépet. :)
süti beállítások módosítása