Facebook

https://www.facebook.com/munchenirepter

A Müncheni repülőtér világa

2012. őszétől dolgozom a Müncheni Nemzetközi Repülőtéren. Ebben a blogomban az itteni élményeimet és a munkavállalási lehetőségeket osztom meg minden érdeklődővel.

Friss topikok

Címkék

2+3 (1) 25 (1) 777 (2) 787 (1) 787-9 (1) A-318 (2) A-319 (5) A-320 (9) A-320 Neo (3) A-321 (3) A-330 (1) A-330-300 (1) A-340-600 (2) A-350 (1) A-380 (1) Adana (1) Adira Airways (1) Adria (1) Aegean (1) Aeroflot (2) Aer Lingus (3) AF1 (1) AFS (1) Aide (1) Airbus (23) Air Baltic (6) Air Berlin (5) Air Canada (2) Air China (1) Air Dolomiti (1) Air Force One (1) Air France (11) Air Malta (1) Alitalia (2) álláskeresés (1) All Nippon (1) Alsóörs (2) AMS (1) Amszterdam (7) ANA (1) Antalya (2) Antonov (1) Antwerpen (1) ASL (1) ATI (1) Austrian (2) B-737-300 (1) B-737-600 (2) B-737-700 (8) B-737-800 (7) B-757-300 (3) B-767 (2) B-767-300 (3) B-767-400 (1) B-777-200 (3) B-777-300 (1) BAE-146-200 (1) Bajorország (3) Balaton (1) barátságos (1) Bari (1) BASE Air (1) Bayern München (1) Bécs (1) Benfica (1) Berlin (3) beszélgetés (1) Boeing (26) Boldog Karácsonyt! (1) bolgár (1) British (1) British Airways (1) Brüsszel (1) Budapest (2) Budapest Aircraft Service (1) Bulgarian Air Charter (1) bulky (1) business (1) Cancun (1) Cardiff (3) CDG (2) charter (2) Chicago (1) Condor (13) crew (2) CRJ (1) CRJ-700/900 (1) CRJ-900 (1) Croatia (1) CSeries (2) Csillagok Háborúja (1) csomag (3) csomagok (2) Dash (2) dash (1) DC-9 (2) Domogyedovó (1) Dreamliner (3) Dublin (2) Dunaújváros (1) Düsseldorf (1) EasyJet (1) Egervári Márta (1) egészség (1) Egyiptom (1) ELAL (1) Ellinair (1) elveszett (1) EMB-120 (1) Embraer (6) Emirates (1) ERJ (1) ERJ-190/195 (1) ERJ-195 (1) Etihad (1) Falcon (1) fapados (2) Faro (1) felelősség (1) Ferihegy (4) final approach (1) Finnair (1) Flughafen (2) Flybe (5) Fokker (3) Fokker 100 (1) Fokker 50 (1) Fokker 70 (1) Fokváros (2) fotelpilóta (1) francia (4) Freebird (1) Freising (1) fuel (1) Fuerteventura (2) G-JEAX (1) G7 (1) General Aviation (1) germania (2) Germania (1) Gol (1) Goldtimer (1) görög (1) Gran Canaria (1) GSH (1) HA-FAN (1) Hainan (1) halott (1) Havanna (1) Havas (3) headset (1) Hegedűs Csaba (1) Helsinki (1) Heraklion (1) hideg (1) (2) holland (2) hosszútáv (1) HUM (1) IL-18 (1) Il-96 (1) Iljusin (1) In Memoriam (1) ismerős (1) IST (1) Isztambul (5) IVAO (2) JAL (1) Japan (1) Japan Air Lines (1) jégtelenítés (1) Jersey (1) Johannesburg (1) Jumbo (1) Kanári-sziget (1) kapitány (2) Karib (1) kedves (1) Kelemen Márta (1) kényszerleszállás (1) kerozin (1) kézi (1) kézipoggyász (1) kínai (1) kiszolgálás (1) kitolás (1) KLM (12) KLM Virtual (2) koffer (3) kofferáj (1) kofferek (2) kommunikáció (1) konténer (3) koporsó (1) korán (1) Korean Air. (1) kormánygép (2) Kovács Zsófia (1) Kuala Lumpur (1) Kuba (1) Kuwait Airways (1) légiközlekedés (1) Lettország (2) LGT (1) Li-2 (1) LMC (1) Lodz (1) LOT (1) Lővei Mária (1) Lufthansa (11) Luxair (1) Luxor (1) magyar (5) magyarok (4) Malaysia Airlines (1) Malév (6) Mallorca (1) Manchester (1) McDonnell Douglas (1) MD (1) MD-82 (1) MD-83 (1) MD-87 (1) Medveczky Krisztina (1) megemlékezés (1) Mexico City (1) MH17 (1) Milánó (1) Mobility (1) Mobility Service (1) Montreal (1) Moskovia (1) Moszkva (1) mozgáskorlátozott. (1) MUC (1) Mulag (1) Mün (1) München (42) munka (3) munkavállalás (3) Munkavállalás (1) műszak (1) napkelte (1) német (5) Németország (1) Nordic Regional (1) Obama (1) OH-LWA (1) olasz (1) olimpia (1) OO-VLZ (1) Oranair (1) otthon (1) Óvári Éva (1) Párizs (4) Pegazus Airlines (6) Peking (1) Pezagus (5) pilóta (1) PIN (1) Polet (1) Privileg (1) Punta Cana (2) purser (2) pushback (3) Q400 (2) Qatar (2) rakodás (3) rakodók (1) raktár (1) rámpa (1) rámpás (1) reggel (2) reptér (17) repülés (15) repülőtér (17) Repülőtér (12) Riem (1) Riga (3) Rió (1) Rio (1) Rio de Janeiro (1) Rofan (1) Rossiya (2) Rotterdam (1) rush (1) S7 (1) Saab (1) Salzburg (1) Sanghaj (1) Sao Paulo (1) Satellit (1) SAW (1) Seremetyevó (1) Sevilla (1) Singapore Airlines (1) SkyEurope (1) Skytanking (1) sofőr (2) Southampton (1) SQ (1) Star Alliance (2) Star Wars (1) stewardess (2) Stockholm (1) Sunexpress (4) Swissair (1) Swissport (2) szalag (2) Szaloniki (1) szél (1) széles törzsű (1) személyzet (2) Szöul (2) Szuperjumbó (1) T1 (3) T2 (4) TAM (1) tanker (1) tankolás (1) TAP (1) tél (1) Tel-Aviv (2) Teneriffe (1) Terminal (2) Thai (1) THY (1) Tihany (1) Tihanyi-félsziget (1) Tokió (1) tolórúd (1) török (4) Torontó (1) Tóth Margit (1) towbar (1) towbarless (1) Transavia (11) Triplahetes (2) TU-134 (1) TU-154 (3) Tupoljev (3) turista (1) Turkish Airlines (2) tüske (1) Twingo (1) Tyumeny (1) U.S. Airways (2) Ukraine International (1) Umea (1) Unique-Personal (1) United (1) Utair (2) üzemanyag (1) várakozás (1) Várna (1) Vatsim (2) Velence (1) videó (1) virtuális repülés (1) VLM (1) vontatás (1) vontató (1) Wales (1) WCHC (1) WCHR (1) WCHS (1) Yamal (1) Címkefelhő

A gépek tankolása

2016.12.27. 13:39 mucmunkas

A gépek tankolása, avagy mennyit és miért annyi üzemanyagot visznek magukkal a gépek…

A címben felvetett kérdésre lehetetlen pontos választ adni, viszont a vannak olyan sarokkövek, melyek mentén tervezhető a repülőgépekbe betöltendő üzemanyag mennyisége, melyek a következők:

  • Trip fuel – az az üzemanyag mennyiség, amit a repülőgép az útvonal során elhasznál,
  • Taxi fuel – a földön való guruláshoz szükséges üzemanyag mennyisége,
  • Reserve fuel – előírt tartalék üzemanyag, aminek mindig benn kell lennie a gépben, s négy részből áll:
    • contingency fuel – vésztartalék üzemanyag,
    • alternate fuel – a repülési tervben előírt kitérő repülőtér eléréséhez szükséges üzemanyag,
    • holding fuel – a várakozó légtérben tartózkodáshoz szükséges üzemanyag
    • extra fuel – egyéb oknál fogva előírt többlet üzemanyag.

Minden egyes járat üzemanyag szükségletének megtervezésekor ezeket a szempontokat veszik figyelembe a légitársaságok. A tervezés során tekintettel vannak az útvonalra, a gép típusára, a terhelési adatokra, a várható időjárásra és arra is, hogy az érkező repülőtéren mennyibe kerül az üzemanyag.

_scf2316.JPGAir Canada B-777-300 tankolása Münchenben.

A trip fuel magába foglalja a felszálláshoz, az utazó magasságra emelkedéshez, az utazó magasságon való repüléshez, a süllyedés megkezdésétől a végső megközelítés megkezdéséig, a végső megközelítéshez és a leszálláshoz szükséges üzemanyag mennyiségét, ami persze mindig változó. Például az Air France Airbusai a München és Párizs közötti körülbelül egy órás utat három különböző útvonalon repülik. Az északin Frankfurt és Reims érintésével, a középsőn Strasbourg felett elrepülve, míg a délin Konstanz, Basel és Troyes felé közelítik meg a Charles de Gaulle Repülőteret.  Azt, hogy mikor melyik útvonalon repülnek, függ az időjárástól és az aktuális korlátozásoktól is. A Strasbourg feletti légtérben időnként korlátozások vannak, s ezért kell északra vagy délre kerülni. A trip fuel-ra befolyással van a gép típusa is. Egy-egy légitársaság ugyanazon az útvonalon több típussal is repül. A holland KLM Amszterdam és München között Boeing 737-700/800/900, Embraer 175/190 és Fokker 70-es gépekkel repül. Egy útvonalon hat típus. A B737-700-as gép trip fuel-ja általában 4,5-5,5 tonna, az ERJ-175-ösé pedig 3,5-4 tonna között szokott lenni.

A taxi fuel földön való guruláshoz –taxizáshoz- szükséges üzemanyag mennyiség, ami keskeny-törzsű gépeknél 150-200 kg általában.

A contingency fuel-nak, vésztartalék üzemanyagnak -az ICAO ajánlása szerint- a trip fuel 5 százalékánál többnek vagy öt perc 1500 láb magasságban történő várakozási légtérben való repüléshez szükséges repüléshez elegendő mennyiségűnek kell lennie.

Az alternate fuel annyi üzemanyagot jelent, amennyire szüksége van egy repülőgépnek a célrepülőtéren megszakított megközelítési eljárást követően a kitérő repülőtérre való útvonalon utazó magasságra való emelkedéshez, az utazó magasságon való repüléséhez, a süllyedéshez, a megközelítéshez és a leszálláshoz. Ennek akkor van igazán nagy jelentősége, amikor a célrepülőtéren valamilyen oknál fogva (pl. időjárás, baleset) korlátozások vannak. 2015. Szilveszterén például hatalmas havazás nehezítette meg Isztambul mindkét repülőterének forgalmát sok-sok órás késéseket okozva. Az egyik délutáni járatnak Antalya volt kitérő repülőtérnek megnevezve, ami annyi üzemanyag-többletet jelentett, hogy a járatot teljesítő gép strukturális súlybeli korlátai miatt harminc csomagot Münchenben kellett hagyni.

Holding fuel a várakozó légtérben tartózkodáshoz szükséges üzemanyagnak elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a repülőgép ezerötszáz láb magasságban harminc percet tudjon repülni. Várakozó légtérbe forgalomkorlátozás miatt szokták küldeni a gépeket, aminek legtöbb esetben az időjárás az oka. Münchenben ősztől tavaszig gyakran nagyon ködös az idő és ilyen alkalmakkor - a nagyobb elkülönítés okán- küldik „holdingolni” a gépeket. Amszterdamban az erős szél miatt gyakori a gépek légtérben való várakoztatása. Időnként előfordul, hogy a KLM üzenetben utasítja az Amszterdamba visszafelé induló gépeinek pilótáit, hogy a tervezetten felül plusz tizenöt percre elegendő üzemanyagot tankoljanak még.

Extra fuel, ami leggyakrabban a pénzről szól. Mivel országonként más és más az üzemanyag ára, a légitársaságok ki is használják az ebben rejlő lehetőségeket. Az AF például szinte minden alkalommal tankol Münchenben, mert itt –feltehetően- olcsóbb a kerozin. A holland KLM-nél bevett gyakorlat, hogy érkezés előtt húsz perccel a kapitány rádión bejelentkezik az irodánkba és közli: kér vagy nem kér üzemanyagot.  Egy arab légitársaságnál volt olyan esetem, amikor széles-törzsű géppel jött és nem tankolt, mert a visszaútra való is magával hozta, ami harminckét tonna volt…


dscf1905.JPGAir France A-320 tankolása tartálykocsiból

dscf1906.JPGZöld a lámpa, indulhat a tankolás...

dscf1904.JPG ...lámpa kialudt, üzemanyag a gép tartályaiban           

Van még egy mennyiség, ami nagyon fontos, ez pedig az un. Block fuel. Az üzemanyagtöltők ezt a mennyiséget tankolják be a gépekbe. Ebből az üzemanyagból a gurulás során eltüzelik a taxi fuel, s így lesz az un. take off fuel-t, vagy felszálló üzemanyag.

dscf2051.JPG

Boeing B-737-700-as gép műszerfala. Minden üzemanyag a szárnyakban lévő tartályokban van, a centertank üres.

dscf9200.JPG

Ukrán Boeing B-737-500W tankolása

A Müncheni Repülőtéren két cég végzi nagyobb képek tankolását, az AFS és a Skytanking. A tankolás során tartálykocsiból vagy állóhelyre vezető csövekből szivattyúzzák fel az üzemanyagok a gépek üzemanyag tartályaiba. Kisebb gépeknél percenként kb. egy tonna, a nagyobbaknál pedig két-három tonna üzemanyagot töltenek fel percenként. Utóbbi sebességre szükség van, mert egy-egy Karibi-térségbe induló B-767-300 –as gépbe akár hatvan tonnánál is több kerozint kell feltölteni. Kiszolgálás –rámpa- szempontjából  légitársaságonként változó a tankolás módja. Az Air France-nál a pilóta állítja be a tankolandó üzemanyag mennyiségét, majd egy, a szárnyon lévő zöld lámpa mutatja, hogy indulhat a feltöltés. Amikor bent van a kellő üzemanyag, a lámpa kialszik és a szivattyúk automatikusan leállnak. Más légitársaságoknál többnyire a pilóták közlik velünk a Block fuel, a taxi fuel és a trip fuel mennyiségét. A block fuel –t megmondjuk  a tanker sofőrnek, aki azt szivattyúzza fel a gépbe.  

(A block fuel, a taxi fuel és a trip fuel mennyiségeknek jelentősége van a gép terhelési lapjának elkészítésénél, ami egy későbbi poszt tárgya lesz.)

Fontos, hogy a tankolt üzemanyag elszámolása literben történik az aktuális sűrűség és hőfok megadásával.  

 

Szólj hozzá!

Címkék: üzemanyag tankolás fuel kerozin tanker München Airbus Boeing KLM Air France Air Canada AFS Skytanking Ukraine International

A bejegyzés trackback címe:

https://muc-repter.blog.hu/api/trackback/id/tr7812075939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása