Ezt az írást korábban már megosztottam kedvenc repülős oldalamon, s ha valakit érdekelnek újabb információk örömmel válaszolok.
Munkavállalás a müncheni repülőtéren.
Mivel sokakat érdekel a repülés és azon belül a repülőtéri munka megpróbálom tényszerűen leírni, hogy milyen cégek vannak, mit csinálnak és milyen munkákra keresnek embereket.
A repülőgépek kiszolgálását az Aeroground GmbH és a Swissport Losch GmbH cég végzi, melyeknél nagyon sok magyar is dolgozik. Az Aeroground –főállásba- közvetítő cégeken keresztül vesz fel embereket, a Swissport & Losch-hoz közvetlenül is lehet jelentkezni.
- Aide
- Diwa
- Franz & Wach,
Az órabér 9,08 €, amihez hozzájön benzinpénz- és a hétvégi/ünnepnapi pótlék. A közvetítő cégek szállást is biztosítanak, amiért 300-400 eurót kell fizetni havonta.
Az Aeroground 22-25 hónap után veszi fel a kölcsönzött munkaerőt saját állományába, ha meg van vele elégedve. Ha valaki átvesz, annak számos előnye van: fix fizetés kiegészítő juttatásokkal + akár egy évre előre lehet is ki lehet számolni a műszakbeosztást szemben a kölcsönzött dolgozókéval, akik mindig csak egy hétre előre kapják meg az un. schichtplan-t.
Az Aerogroundnál kölcsönzött munkaerőként adóosztálytól függően havi 1500-2300 eurót lehet keresni, de utóbbi összeghez nagyon sokat kell dolgozni. Amelyik hirdetés ennél többet ígér, nem szabad komolyan venni.
A tevékenységek:
A nagy cserélődés miatt két fajta munkára keresnek szinte állandóan munkásokat:
- Belső szolgálat (Innendienst)
- Külső szolgálat (Außendienst)
A közvetítő cégnél fontos az elején tisztázni, hogy melyik szolgálatra jönne valaki, mert nagy különbség van a kettő között.
A belső szolgálatnál dolgozók a be- és kimenő csomagokat rakják. Zárt helyen dolgoznak egész nap. Három épületben van a munkavégzés helye (T1,T2, GSH). A külsősök a gépek földi kiszolgálását végzik, ami azt jelenti, hogy évszakoktól függetlenül mindig a szabadban dolgoznak. Az ő feladatuk egyebek mellett az is, hogy a gépek csomagterében is rakják a koffereket. Sokszor térden állva, görnyedt tartásban vagy éppen ülve. Fizikailag ez sokkal nehezebb, mint a belsős munka, ugyanakkor vannak, akik nagyon szeretik és semmi pénzért sem lennének belsősök.
Ami a munkavégzéshez kell
Ahhoz, hogy valaki elkezdhessen dolgozni, kell egy érvényes erkölcsi bizonyítvány és annak hiteles fordítása (Apostille), valamint érvényes biztonsági- amit interneten kell letenni, és veszélyes anyagok vizsga (DGR). Ez a belépő, ezek nélkül nem lehet dolgozni.
Ha ezek megvannak, részt kell venni egy egyhetes tanfolyamon (belsősöknek M1, külsősöknek K1), ami után vizsga és jöhet a munka.
A belsősök Modul 1 tanfolyama az érkező és transzfer csomagok kezeléséről szól. Sikeres vizsga és kb. hat munka után jön a Modul 2 tanfolyam, melyen az induló csomagok kezelését tanítják meg. Az induló csomagok konténerbe vagy csomagszállító kocsira való rakodása fizikailag sokkal nehezebb, mint az érkező és transzfer koffereké. A Modul 2 után néhány hónappal még egy tanfolyam van, ez pedig az un. Fahrerschulung, ami berakott konténerek vagy csomagszállító kocsik repülőgépekhez való kivontatását tanítja meg. Ennek a kurzusnak a keretében lehet megszerezni a reptéri KRESZ vizsgát, amit más cégek is elfogadnak és hatósági vizsgának számít.
A belsős munka nehéz, de aki szereti a reptér világát, annak elsőre jó lehet. Ennél rosszabb munkával is lehet sokkal kevesebb pénzt keresni.
Az itteni magyarok (túl)képzett(ebb)ek és szorgalmasabbak, mint a reptéren dolgozó többi náció. Jó hírünk van de, húsz vagy még több év hátrányban vagyunk pl. a törökökkel szemben.
Szállás
A Swissport & Losch és a közvetítő cégek biztosítanak munkásszállót általában havi 300-400 euróért. Lakásbérlethez jutni nagyon nehéz, sokkal nehezebb, mint munkát találni. Keresleti piac van, egy-egy meghirdetett ingatlanra sok jelentkező van, és a tulajdonos dönti el –gyakran követhetetlenül-, hogy ki kapja meg a bérleti jogot. Az ingatlanközvetítők nem segítőkészek, rájuk nem lehet számítani. Van ahol előny, de akad, ahol, hátrány, hogy magyar/külföldi a jelentkező. Provízió –közvetítői díj- nélkül szinte lehetetlen bérleményhez jutni, ami 500-1800 euró és nem jár vissza. Ezen kívül számolni kell még két-három havi bérleti díjnak megfelelő kaucióval is.
Jó lenne, ha olyanok is írnának, akiknek van más jellegű tapasztalata, mert nagy segítség lehet azoknak, akik még csak most tervezik a kijövetelt.
Minden kérdésre szívesen válaszolok.