Az utóbbi időben több fórumon is előkerült a téma, s többnyire az utasok szemszögéből. Ez szerintem helyes is mert, alapvetően nekik köszönheti az munkáját az a több tíz millió ember, aki a légiközlekedésből él. A egyes légitársaság szabályozása jelentősen eltér abban, hogy mekkora és milyen tömegű kézipoggyászt vihetnek fel az utasok a fedélzetre. A diszkont légitársaságok szabályozása üzleti modelljük miatt jóval szigorúbb a hálózatiakénál. Rampásként négy hálózati légitársasággal dolgozom, s ezek közül az Air France / KLM páros, amelynek rendszere az amelyik a lehetőségekhez képest az utasok kényelmét és a gyors kiszolgálást is segíti.
A francia cég külön kis programmal segíti az utasokat, mellyel előre kiszámolhatják, hogy kell-e túlsúly után fizetniük. A gépre felvitt csomag mérete legfeljebb 55cm x 35cm x 25cm lehet, a tömege pedig maximum 12 kg.
A hollandok honlapján elérhető táblázat is ezekkel a méretekkel számol. A KLM-nél annyiban bonyolultabb a helyzet, hogy amikor Fokker 70-es gép teljesít egy járatot, ott a kevés hely miatt DAA (Delivery at Aircraft) címkét kapnak a nagyobb kézi poggyászok, amit utasok a gép ajtajánál leadnak és érkezés után azonnal visszakapják őket.
Tapasztalatom szerint -MUC-AMS és MUC-CDG- viszonylatban- az utasok többségében betartják a szabályokat és nem akarnak az engedélyezettnél nagyobb csomagokat a fedélzetre vinni. A két légitársaság pedig -különösen a KLM- rugalmas: Ha nem telt házzal megy járat akkor a személyzet elfogadja az előírásnál nagyobb csomagokat. Telt ház esetén kérik, hogy külön ellenőrizzük őket, ami azt jelenti, hogy a beszállító kapunál a láthatóan nagyobb csomagokat berakják az ellenőrző keretbe. Ha belefér, akkor nincs gond, mehet, ha nem, akkor pedig kap egy címkét, mi levisszük a csomagtérbe, s az utas a célállomáson kapja vissza. Az Air France-nál százötven utas esetén négy-öt poggyászt szoktunk levinni a raktérbe. Néha az is előfordul, hogy -telt háznál- nem marad hely az utolsóként beszálló utasok kézipoggyászainak, s ilyenkor a beszállító check/in-esek hoznak le és tesznek címkét a ezekre a csomagokra, majd mennek a raktérbe. Az utasok -nem tisztelet a kivételnek- csak ritkán tesznek kifogást az eljárás ellen.
Kirívó esettel idáig egyszer találkoztam: Egy Amszterdamon át Afrikába tartó utasnak a feladott csomagjain felül túl sok és nehéz kézipoggyásza volt, amiért fizetni kellett neki. A gates kollégák udvariasan elmondták neki, hogy fizet és felviheti a csomagját vagy itt hagyja, vagy pedig ő is és a csomag is marad. Pénze nem volt, és elkezdett ordibálni... ...aztán lett pénze kifizette a díjat, felment a fedélzetre és tovább ordibált. A holland kapitány ezt nem tolerálta, s rendőrökkel szállíttatta le az utast, aki szerencsés volt, mert a következő géppel elmehetett Amszterdamba és még a csatlakozását is elérte...
Szóval meggyőződésem szerint ha a helyzet engedi rugalmas kezeléssel és odafigyeléssel megelőzhetők a túl nagy kézpoggyászok felviteléből adódó konfliktusok.