Egy kis légitársaság evolúciója
Az Intra Airways és a Jersey Airways egyesülésével 1969-ben jött létre a Jersey Airways, majd tíz esztendővel később az Express Air Service és a Jersey páros már Jersey European Airways néven a harmadik legnagyobb brit légitársaságként üzemelt. Ezt a nevét 2000-ig tartotta meg s utána lett British European Airways a neve. A cég 2002-ben arculatot váltott, s azóta Flybe néven üzemel.
A British European gépei 2001-ben egy ideig Budapesten is rendszeresen megfordultak, igaz nem a saját HY járatszámokkal, hanem az Austrian Airlines bérelt gépeiként OS járatokként. Abban az időben az osztrák nemzeti légifuvarozó Bécs-Budapest-Bécs járatait a Tyrolean Airlines üzemeltette. Akkoriban még nem érkeztek meg Dash 8Q-400-as gépei, s ezért vette igénybe a British European BAE-146-200-as gépeit. 2001. májusában bécsi átszállással Düsseldorfba repültem, s akkor volt szerencsém a szép festésű, akkor tizenkét éves British Aerospace 146-200-assal repülni. Annak idején nagyon meglepődtem, hogy a gép teljes személyzete hölgyekből áll, de napjainkra ez gyakorivá vált.
A British European G-JEAX jelű gépe naponta háromszor tette meg oda-vissza a Schwechat-Ferihegy útvonalat.
Ez a kis gép már közel huszonhét éves és még mindig aktív, most éppen amerikai lajstrommal repül. Amikor 2001-ben utaztam vele, szerencsémre nálam volt a VHS C kamerám, s egy rövid filmet készítettem is az útról:
A Budapest-Bécs repülés kellemes élmény volt, a tovább utazásnál volt egy kis nehézség: Kitoláskor beragadt az AUA MD-87-es gépének a fékje, s emiatt gépcserére volt szükség, így MD-87-es helyett MD-83-assal jutottam el Düsseldorfba...
S, hogy miként kerül e blogba ez a légi cég, annak egyszerű oka van. Heti néhány alkalommal Cardiffot Münchennel köti össze a Flybe járata. A Flybe Embraer 195-ös gépet üzemeltet a két város között, s néhány nappal ezelőtt egy brit rákkutató alapítványt támogó, különleges festésű gépükkel volt szerencsém dolgozni:
Érkezőben
Indulóban
A járat személyzete kedves és barátságos volt, s viszonylag hamar el és készültünk, de a végén akadt egy kis nehézség: Az utaslistán lévő utasok száma nem egyezett a fedélzeten lévőkkel, így pedig nem mehetett el a gép. A személyzet kétszer is megszámolta, de eggyel kevesebb volt, mint a listán. A külső állóhely miatt autóbuszos beszállítás volt, így ott nem tűnhetett el utas... ... végül a személyzet még egyszer megcsinálta az utasszámlálást, s a számolás közben lépett ki a hiányzó utas a gép egyik toalettjéből. Végül időben el tudtak menni.