A reptér nyilvános területein sétálva nap mint nap -a német mellett- orosz szavakat lehet a leggyakrabban hallani. Nyilván nem véletlenül. mert 2007-es adatok szerint a nyolcvanmilliós Németországban hat millió orosz ajkú ember él. Az egykori legyőzők ma már nem fegyverekkel, hanem energiával és pénzzel jönnek ide. A hét Münchenbe járó orosz légitársaság (Aeroflot, Moskovia, Orenair, Polet, Rossiya, S7, Utair), utasait az egyes terminál szolgálja ki. Az érkező utasok figyelmét orosz nyelvű tábla hívja fel a Bajorországban igénybe vehető egészségügyi- turisztikai szolgáltatásokra. Ha valaki a német nyelvtudás mellett oroszul is jól beszél, viszonylag könnyen találhat magának állást valamelyik reptéri cégnél. Felértékelődött az orosz nyelv ismerete.
Egy személyes régi élményem Puskin nyelvéről. Középiskolás éveim alatt szüleim jóvoltából kétszer is eljutottam az akkori Szovjetunió két legnagyobb városába Moszkvába és Leningrádba. Moszkvába 1984. március 23-án utaztam az Aeroflot SU132-es járatával. Nagy élmény volt, mert az Aeroflot volt az első külföldi légitársaság, amivel repülhettem. A gép egyébkényt egy TU-154B-2-es volt CCCP-85565 lajstromjellel. Sajnos a gépről nincs saját képem, így az internetet hívtam segítségül, hogy egyet megmutathassak róla:
Forrás: russianplanes.net
A gépből viszont készítettem egy képet Ferihegyen Szmena 8M gépemmel. (A képbe lógó Malév Tu-154 orra, a HA-LCN-é, mellyel pár nappal később jöttem vissza.)
Indulás előtt nagyon készültem, hogy akkori orosz tudásomat használva beszélgethessek majd a személyzettel, de amikor a pilóta beengedett a pilóta fülkébe, csak annyit tudtam kinyögni: "Это Туполев?", amire a kapitány "Да"-val válaszolt. A repülési élményen kívül annyi haszna volt ennek az útnak, hogy motivációt adott az orosz nyelv tanulásához, melyben nagy segítségemre volt kiváló középiskolai tanárom, akire mai is tisztelettel gondolok. Lassan harminc év telt el azóta és ma már naponta látom az időközben szovjetből orosszá lett Aeroflot gépeit, s mindig gyönyörködök bennük, mert az egyik legszebb festést viselik a légitársaságok világában.A színek és gépek újak, de a "munkaeszközök" még emlékeztetnek a régi időkre:
Gábor fiam az Aeroflot A-320-asa előtt. A gép Nyikolaj Mihajlovics Przsevalszkij katonatiszt, földrajz-kutató nevét viseli.
Az Aeroflot -az idei téli menetrendben naponta háromszor jön Seremetyevóról Münchenbe többnyire az Airbus 320-as család valamelyik gépével, de a január eleji csúcsforgalom idején Boeing 767-300-assal jött.
Az idei müncheni tél egyik újdonsága a Moskovia heti két belgorodi járata. Ez az egyetlen légitársaság, amelyik orosz építésű gépet üzemeltet Münchenbe Szuhol Superjet 100-assal. Belgorod egyébként egy 350 ezres város az orosz-ukrán határtól 40 km-re, s leghíresebb szülötte a Szvtelana Horkina olimpiai bajnok tornásznő.
Olimpiai év révén az Orenair nyitott közvetlen járatot az Alpok legnagyobb repterére, mely heti négy alkalommal közlekedik.
A Woronyezsből közlekedő Polet Airlines üde színfolt, itt mert az egyetlen légitársaság amelyik Saab és Antonov gépet járat Münchenbe heti két alkalommal:
Antonov 148
Saab 2000. Ez a típus is egyre ritkább.
A gép indulása előtt azt gondoltam, hogy kitolatva fog elindulni, de tévedtem:
A Rossiya naponta egyszer jön a régi -LED kódját megtartó-Szentpétervárról az Airbus 320-as család valamelyik tagjával, de hasonlóan az Aeroflothoz január elején ők is B-767-300-assal voltak itt. Ez kép egy éve készült, de akár január 3-án is készülhetett volna:
Forrás: Airlners.net
Az S7 zöldje üde színfolt a sok fehér gép között. Napi három járatuk van Domogyedovóról, főleg A-319 és A-320 jár a két város között, de szintén január elején B-767-300 is volt itt.
A UTAir minden kedden és pénteken üzemeltet általában B-737-400/500/800-as gépe Tyumeny és München között. Sajnos nem sikerült még képet készítenem róla, de a népszerű spotter oldalakon bőven akadnak, pl.itt egy január 3-án készült kép.
Ami egészen érdekes még az orosz gépek lajstomozása. Az Aeroflot, az Orenair, az S7 és az Utair gépei bermudai, a Moskovia és a Polet bermudai és orosz, Rossiya bermudai és ír lajstromban vannak. Csak sejtésem van, hogy miért.
A kép teljességéhez hozzátartozik, hogy a Lufthansának napi három, az Air Berlinnek pedig hétfőtől szombatig napi kettő vasárnap pedig egy járata van Domogyedovóra.